HARGA EMAS KEMBALI MENINGKAT DAN DIJANGKA TERUS MENINGKAT

LONDON: Emas kini menuju ke penutupan tertinggi dalam enam minggu selepas Donald Trump menandatangani pakej rangsangan COVID-19 bernilai AS$900 bilion (RM3.65 trilion).

Aset lindung nilai itu meningkat dalam empat minggu ini susulan berita mengenai pakej rangsangan berkenaan, yang mana Trump pada awalnya menolak untuk meluluskannya di celah-celah pertikaian saiz bantuan untuk menyokong isi rumah di kala pandemik ini.


Dolar pula menyusut.

Logam berharga itu sedia untuk merekodkan Julai lalu selepas mengalami siri kerugian dicetuskan oleh pembangunan vaksin COVID-19 peningkatan bulanan pertama sejak. 

 Sejak ia memuncak pada bulan Mac, serta dari rangsangan fiskal dan monetari yang belum pernah terjadi sebelumnya. Dalam tahun 2020 secara keseluruhannya, emas mendapat manfaat daripada kelemahan mata wang Amerika Syarikat (AS) 

Spot emas naik sebanyak 0.9 peratus kepada AS$1,900,31 seauns, AS$1,886,29.

16 November adalah penutupan tertinggi sejak. AS$ 26.7714 seauns Logam perak pula untuk penghantaran segera meningkat sebanyak 3.6 peratus kepada. 

Indexes Spot Dolar Bloomberg sebanyak turun 0.3 peratus. 

Pakej bantuan itu mungkin adalah legislative utama terakhir yang ditandatangani oleh Trump, selepas  harapannya untuk terpilih kembali sebagai Presiden musnah sebahagian besarnya disebabkan cara pengurusannya terhadap itu pandemik.

Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden berkata, beliau akan melaksanakan lebih banyak rangsangan selepas memasuki Rumah Putih awal tahun depan.

Post a Comment

0 Comments